Το άγνωστο κόστος των οδικών αξόνων

Το άγνωστο κόστος των οδικών αξόνων

Αυτή την περίοδο, η ελληνική κυβέρνηση εκτός από τις διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές παζαρεύει τις πρόσθετες αποζημιώσεις των εργολάβων που κατασκευάζουν τους οδικούς άξονες, δίχως ο Ελληνας φορολογούμενος να γνωρίζει τι πληρώνει και δίχως οι υπεύθυνοι να λογοδοτούν.

Αν κάποιος προσπαθήσει να εντοπίσει σε κάποιο επίσημο κείμενο το συνολικό κόστος των πέντε υπό κατασκευή οδικών αξόνων της χώρας θα διαπιστώσει πως δεν υπάρχει πουθενά! Την ίδια στιγμή που οι κοινοπραξίες των κατασκευαστικών εταιρειών απαιτούν πρόσθετες αποζημιώσεις που ξεπερνούν το μισό δισεκατομμύριο ευρώ απουσιάζουν οι αριθμοί. Να σημειώσουμε πως αυτό είναι το δεύτερο μισό δισεκατομμύριο που διεκδικούν αφού άλλο μισό δισ. αποζημιώσεις είχαν λάβει προ διετίας όταν υπήρξε η περίφημη “επανεκκίνηση” των εργασιών.

Πόσο είναι το κατασκευαστικό κόστος της Ολυμπίας Οδού, την Ιονίας Οδού, του Αξονα Κεντρικής Ελλάδας, του άξονα Μαλιακός – Κλειδί και του τμήματος Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα; Πόση είναι η τελική συμμετοχή του δημοσίου στο συγκεκριμένο κόστος; Πόσα έχει πληρώσει το δημόσιο σε απαλλοτριώσεις και για ποιο λόγο κάποιες από αυτές δεν έχουν ολοκληρωθεί αν και μεσολάβησαν σχεδόν 20 χρόνια από την πρώτη προκήρυξη των διαγωνισμών;

Οταν προ μηνών ζητήθηκαν τέτοια στοιχεία από τον σημερινό υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη δεσμεύθηκε πως θα τα παράσχει. Τελικά, οι δημοσιογράφοι έλαβαν κάποιες εκθέσεις της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου που είχαν μερικά στοιχεία για το κόστος, αλλά όχι για τα έργα.

Τώρα αρκετοί ελπίζουν πως ο κ. Σπίρτζης θα φέρει στη Βουλή (όπως έπραξε ο προκάτοχός του Μιχάλης Χρυσοχοϊδης) τη νέα συμφωνία με τους εργολάβους.

Οπως αποδεικνύεται η προηγούμενη αναμόρφωση των συμβάσεων παραχώρησης, επί Χρυσοχοϊδη, τον Δεκέμβριο του 2013, δεν ήταν αρκετή. Τώρα χρειαζόμαστε αναμόρφωση των …αναμορφωμένων συμβάσεων παραχώρησης για τα έργα αφού τα αρχικά χρονοδιαγράμματα δεν τηρήθηκαν και η Κομισιόν απαιτεί ρεαλιστικό πλάνο ολοκλήρωσης των έργων που προκηρύχθηκαν πρώτη φορά το 2000 και ακόμα κατασκευάζονται!

Ελπίζουμε πως η κυβέρνηση θα παρουσιάσει τα πλήρη στοιχεία με τη συνολική επιβάρυνση του δημοσίου και τα συνολικά οφέλη των κατασκευαστικών εταιρειών από τις συνεχείς αποζημιώσεις. Οι αποζημιώσεις καταβάλλονται, μάλιστα, χωρίς να λογοδοτεί κανείς από τους υπευθύνους για τις καθυστερήσεις σε απαλλοτριώσεις, μεταφορά δημοσίων δικτύων (όπως η περίφημη υπόθεση με τις ράγες του ΟΣΕ στην Ολυμπία Οδό ή η απαλλοτρίωση στα 2,5 χιλιόμετρα της Υλίκης).

Τα πρόσφατα στοιχεία του ΟΟΣΑ δείχνουν πως η χώρα μας παραμένει από τους “φτωχούς συγγενείς” της Ευρώπης στον τομέα της ποιότητας υποδομών. Ουδείς υποστηρίζει πως τα έργα δεν χρειάζονταν. Ομως, ακόμα και στελέχη των κατασκευαστικών ομίλων παραδέχονται πως ορισμένα δεν ήταν απαραίτητα.

Ηδη οι Ελληνες πολίτες πλήρωσαν την πρώτη και ετοιμάζονται να πληρώσουν τη δεύτερη αναμόρφωση των συμβάσεων παραχώρησης. Ας γνωρίζουν τουλάχιστον πόσα θα πληρώσουν!

Πηγή: marketfair.gr

Comments

comments

Posts Carousel

Latest Posts

Featured Videos

Categories

Comments

comments