Απαγορευτικό για τα επόμενα χρόνο έβγαλε, μετά από θορυβώδη συνεδρίαση το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής στην τοποθέτηση νέων πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγ. Στεφάνου και εντός του αστικού αστού της Περιφέρειας Αττικής. Θέμα που προωθούσε σε αντίθεση με τους προκατόχους του αρμόδιους Υπουργούς κκ Λαφαζάνη και Σκουρλέτη ο νέος υπουργός Χρ. Σπίρτζης, που έχει μεταβληθεί σε τολμηρό οπαδό των μεγάλων κατασκευών και εσόδων από τα διόδια σε όλη την Ελλάδα.
Το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής που συνεδρίασε ως αργά το απόγευμα εν μέσω εντάσεων μάλιστα αποφάσισε τελικά το περιαστικό τμήμα της Εθνικής οδού από Μεταμόρφωση έως Αφίδνες να παραμείνει απολύτως ελεύθερο από διόδια.
Παράλληλα αποφασίστηκε η απομάκρυνση των ήδη εγκατεστημένων διοδίων εντός του Νομού Αττικής, καθώς η μη ύπαρξη ασφαλούς και ολοκληρωμένου δικτύου παραδρόμων καθιστά τη χρήση των εθνικών οδών υποχρεωτική για τις αστικές μετακινήσεις των κατοίκων και εργαζομένων της Αττικής.
Ειδικότερα, αρνητική απάντηση στην τοποθέτηση νέων πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγ. Στεφάνου και εντός του αστικού αστού της Περιφέρειας Αττικής αποφάσισε το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής που συνεδρίαζε έως αργά το απόγευμα της Τρίτης. Νωρίτερα στο Περιφερειακό Συμβούλιο επικράτησε ένταση όταν ομάδα κατοίκων κατηγόρησαν την Περιφερειάρχη Ρένα Δούρου ότι προεκλογικά ήταν αντίθετη με τα διόδια αλλά τώρα συμπλέει με την κυβέρνηση. Στην συνεδρίαση παραβρέθηκε και ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.
Σύμφωνα με την εισήγηση του αρμόδιου Αντιπεριφερειάρχη Γιώργου Καραμέρου το ΠΕΣΥ αποφάσισε κατά πλειοψηφία:
-«όχι»στην τοποθέτηση νέων πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγ. Στεφάνου και εντός του αστικού αστού της Περιφέρειας Αττικής. Το περιαστικό τμήμα της Εθνικής οδού από Μεταμόρφωση έως Αφίδνες να παραμείνει ελεύθερο από διόδια.
– απομάκρυνση των ήδη εγκατεστημένων διοδίων εντός του Νομού Αττικής, καθώς η μη ύπαρξη ασφαλούς και ολοκληρωμένου δικτύου παραδρόμων καθιστά τη χρήση των εθνικών οδών υποχρεωτική για τις αστικές μετακινήσεις των κατοίκων και εργαζομένων της Αττικής.
– Η εφαρμογή συστήματος αναλογικής χιλιομετρικής χρέωσης όχι μόνο στην Εθνική αλλά και την Αττική οδό, οφείλει να είναι στην κατεύθυνση της δραστικής μείωσης των τελών διοδίων.
– Ενεργοποίηση – προβλεπόμενη από το ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας- της διάνοιξη ς της Λεωφόρου Κύμης από τα Βόρεια προάστια μέχρι την Εθνική οδό και να μπει το έργο σε προτεραιότητα αντί άλλων αναπλάσεων χωρίς νέες επιβαρύνσεις για τους πολίτες.
– Άμεση απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής διοδίων των κατοίκων και των εργαζομένων των όμορων σε σταθμούς διοδίων περιοχών, που αφορούν σε τοπικές καθημερινές μετακινήσεις καθώς και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
– Οριστική παύση των διώξεων των πολιτών που συμμετείχαν σε κινήματα κατά των διοδίων.
Περίοικοι και ακριβιστές του «δεν πληρώνω» έκραξαν Σπίρτζη για τα ληστρικά διόδια, μετά τη Κηφισιά και στην Εθνική και στους παράπλευρους δρόμους.
Προσπάθεια μεταστροφής και αναξιοπιστίας σε σχέση με τις προεκλογικές θέσεις ΣΥΡΙΖΑ και Ρένας Δούρου κατέληξε άδοξα, σε οικτρή αποτυχία.
Το σύνθετο αυτό γεγονός(μεταστροφή, αποδοκιμασία, οπισθοδρόμηση) γεγονός στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής όπου η παράταξη της Ρένας Δούρου έφερε προς συζήτηση το θέμα για την τοποθέτηση νέων διοδίων στην Αττική (Βαρυμπόμπη, Αγιος Στέφανος κ.λπ.). Το αποτέλεσμα-γράφει ο Ε.Τ- ήταν να υποστεί έναν καταιγισμό ύβρεων από πολίτες των περιοχών, αλλά και κινήματα τύπου «Δεν πληρώνω», με τα οποία συνεργαζόταν ο ΣΥΡΙΖΑ στενά έως το 2015 αλλά σήμερα τον κατακεραυνώνουν και στελεχώνουν κυρίως τα κόμματα που ετοιμάζουν η Ζωή Κωνσταντοπούλου και η Ραχήλ Μακρή. Την παρτίδα επιχείρησε να σώσει ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, που ανέβηκε στο βήμα και προσπάθησε να δώσει απαντήσεις καθώς η περιφερειάρχης Ρένα Δούρου απέφυγε επιμελώς να πάρει το λόγο.
Για το θέμα των διοδίων στην Αττική, η ημερήσια διάταξη του συμβουλίου έγραφε πως θα γίνει απλώς «συζήτηση». Ομως, στο πλαίσιο της «παράστασης», ο εισηγητής αντιπεριφερειάρχης Βορείου Τομέα Γ. Καραμέρος εμφάνισε τα αιτήματα της Περιφέρειας για λήψη απόφασης, λέγοντας κιόλας ότι αν δεν τα δεχθεί η κυβέρνηση θα την κατηγορήσει για «αναβλητικότητα». Το ρόλο της κυβέρνησης που σπεύδει να απαντήσει ανέλαβε ο κ. Σπίρτζης, που ήρθε από το γραφείο του (βρίσκεται στο ίδιο κτίριο με την αίθουσα συνεδρίασης), άκουσε σχεδόν τους πάντες και έδωσε κάποιες υποσχέσεις. Ομως, το ίδιο Περιφερειακό Συμβούλιο είχε ασχοληθεί με το ίδιο θέμα στις 11 Δεκεμβρίου 2014, δύο εβδομάδες πριν προκηρυχθούν οι εκλογές που έφεραν τον ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία, και τότε η απόφαση ήταν πολύ διαφορετική καθώς η τότε νεοεκλεγμένη διοίκηση Δούρου ζητούσε:
1) Κανένα νέο διόδιο στην Περιφέρεια Αττικής.
2) Απομάκρυνση των διοδίων που ήδη υπήρχαν (και παραμένουν) στην Αττική, όπως τα έξι στο Δήμο Ωρωπού και το μετωπικό σταθμό των Αφιδνών.
3) Ριζική αναθεώρηση ή κατάργηση (!) των συμβάσεων παραχώρησης των εθνικών δρόμων.
4) Να σταματήσουν «όλες οι ποινικές και οικονομικές διώξεις που έχουν ασκηθεί εναντίον πολιτών και αιρετών που συμμετέχουν στα κινήματα ενάντια στα διόδια και τασσόμαστε στο πλευρό τους».
5) Δημιουργία παναττικής Επιτροπής Αγώνα για να φύγουν τα διόδια από την Αττική.
6) Σύναψη προγραμματικής σύμβασης για μέτρηση των ατμοσφαιρικών ρύπων όπου σχεδιάζεται εγκατάσταση διοδίων.
7) Συμμετοχή σε όλες τις κινητοποιήσεις.
Χθες, ένα μαγικό χέρι εξαφάνισε ολοσχερώς το αίτημα περί κατάργησης των συμβάσεων, αφού η κυβέρνηση Τσίπρα υπέγραψε νέες καθώς και τα τρία τελευταία από τα επτά. Το πρώτο αίτημα μετετράπη σε «όχι στα πλευρικά διόδια Βαρυμπόμπης-Αγίου Στεφάνου». Το δεύτερο περιγράφηκε ως «πάγιο αίτημα» και το αίτημα για παύση διώξεων επανελήφθη αυτούσιο.
Αυτό το θέμα ήταν και εκείνο που προκαλούσε τις μεγαλύτερες αντιδράσεις στους δεκάδες συγκεντρωμένους. Οταν πήρε το λόγο ο κ. Σπίρτζης και υποσχέθηκε νομοθετική ρύθμιση «σε χρόνο που θα αποφασίσει η κυβέρνηση», τον περιέλουσαν φωνάζοντας «απατεώνα», «ψευταρά», «καλοβολεμένε» και άλλα πολλά, ενώ εκείνος, αφού αποχώρησαν οι διαμαρτυρόμενοι, πρότεινε να βγάλει ο ίδιος τα περιουσιακά του στοιχεία στο φως για να συγκριθούν με εκείνα κάθε ενδιαφερομένου.
Απαντώντας στα υπόλοιπα αιτήματα όπως είχαν ακουστεί, ο υπουργός Υποδομών υποσχέθηκε να μην εγκατασταθούν πλευρικά διόδια και το θέμα να ρυθμιστεί όταν εφαρμοστεί το ηλεκτρονικό αναλογικό διόδιο ανάλογα με την απόσταση που διανύει καθένας εντός του 2018. Μίλησε επίσης για απαλλαγή των μόνιμων κατοίκων «όπου δεν υπάρχει εναλλακτικό δίκτυο».
Το θέμα των εναλλακτικών δρόμων δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα καθώς είναι χιλιάδες τα οχήματα που ψάχνουν να βρουν περάσματα μέσα από στενούς δρόμους για να αποφύγουν τα διόδια. Υποσχέθηκε επίσης «ειδικό τιμολόγιο για συχνούς χρήστες», όπως επίσης ανέφερε πως η κυβέρνηση θα εξετάσει άλλο αίτημα που έβγαλε η Περιφέρεια σαν λαγό από το καπέλο για διάνοιξη της Λεωφόρου Κύμης προς βορρά μέχρι την εθνική οδό. Τέλος, ο κ. Σπίρτζης στη λογική των υποσχέσεών του για «15η σύνταξη» είπε πως η κυβέρνηση έχει στόχο «να ξηλωθούν όλα τα διόδια ανά την Ελλάδα»!