Κερδοσκοπισμός με τα καύσιμα

Κερδοσκοπισμός με τα καύσιμα

Δεν πρόλαβε να καταγραφεί στους ηλεκτρονικούς πίνακες η αύξηση της παγκόσμιας τιμής του πετρελαίου μετά την ανακοίνωση της αποχώρησης των ΗΠΑ από τη συμφωνία με το Ιράν και στα σημεία πώλησης βενζίνης στην Ελλάδα αναγράφηκαν αυξημένες τιμές στα καύσιμα, λες και οι Έλληνες βενζινοπώλες ήταν σε online σύνδεση με το οβάλ γραφείο του Ντόναλντ Τραμπ.

Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο, αλλά όλως περιέργως ποτέ δεν παρουσιάστηκε το αντίθετο φαινόμενο. Να υπάρχουν, δηλαδή, τέτοια ανακλαστικά όταν πέφτουν οι τιμές του «μαύρου χρυσού».

Είναι γνωστό πως τα καύσιμα που καταναλώνονται αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα προέρχονται από διυλιστήρια που έχουν κλείσει τις παραγγελίες τους στην παγκόσμια αγορά εδώ και μήνες. Ως εκ τούτου, τόσο οι ιδιώτες βενζινοπώλες όσο και τα διυλιστήρια θα έπρεπε να προμηθεύουν την αγορά σε τιμές που έχουν καθοριστεί από αυτές τις παραγγελίες. Τελικά, συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο.

Παρουσιάζεται, δηλαδή, το φαινόμενο της αυτόματης αύξησης των τιμών για τις παραγγελίες που πρόκειται να δοθούν στο μέλλον. Με λίγα λόγια, διυλιστήρια και βενζινοπώλες κερδοσκοπούν πάνω στην τιμή των καυσίμων, έχοντας αγοράσει φθηνότερα και πουλώντας ακριβότερα.

Αυτός που εισπράττει τις επιπτώσεις από την κερδοσκοπία αυτή είναι δυστυχώς και πάλι ο καταναλωτής, ο οποίος καταβάλλει στο βενζινάδικο την τρίτη υψηλότερη τιμή στην Ευρώπη στην αγορά καυσίμων. Με μία διαφορά. Ο Έλληνας καταναλωτής δεν απολαμβάνει την τρίτη θέση στην κατάταξη του βιοτικού επιπέδου στην Ευρώπη αλλά μία από τις τελευταίες. Συν τοις άλλοις, ο Έλληνας καταναλωτής επιβαρύνεται από έναν υπέρογκο φόρο κατανάλωσης επί του καυσίμου προκειμένου να χρηματοδοτήσει για άλλη μία φορά και με έναν άλλο τρόπο τα πλεονάσματα που παρουσιάζει η ελληνική οικονομία μέσω της φορολόγησης.
Πρόκειται για έναν εφιαλτικό φαύλο κύκλο τον οποίο βιώνει ο Έλληνας πολίτης. Η πρόσφατη αύξηση της τιμής των καυσίμων σε τέτοιο βαθμό δίνει και τη χαριστική βολή σε μία αγορά η οποία ούτως ή άλλως ήταν και είναι βεβαρημένη την τελευταία δεκαετία.

Προκαλεί σοβαρό πρόβλημα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και αφαιρεί από τον Έλληνα πολίτη-καταναλωτή άλλο ένα κομμάτι από τη λεγόμενη κατ’ ευφημισμό «αξιοπρεπή ζωή», αφού δεν του επιτρέπει να χρησιμοποιεί το μέσο που διαθέτει για δύο βασικούς σκοπούς: για να μεταβαίνει στην εργασία του και για να απολαμβάνει τις ώρες της σχόλης με την οικογένειά του.

Δείτε τα αποτελέσματα-ισολογισμούς των ελληνικών διυλιστηρίων και των εταιρειών διακίνησης πετρελαιοειδών και θα πειστείτε. Μιλάμε για υπερκέρδη, την ώρα που ο καταναλωτής βαριανασαίνει και δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις ανατιμήσεις. Βεβαίως, ουδείς κάνει λόγο για τα ανωτέρω. Επιχειρείται, μάλιστα, να παρουσιαστεί η δυσανάλογη αύξηση της τιμής στα καύσιμα στην Ελλάδα ως ομαλό επιφαινόμενο από τη διεθνή αύξηση της τιμής του «μαύρου χρυσού». Καλούνται οι αρμόδιοι υπουργοί και οι γενικοί γραμματείς των αντίστοιχων υπουργείων να εξηγήσουν στον καταναλωτή το πώς διαμορφώνεται η τιμή αυτή και γιατί πλουσιότερες χώρες με εξαιρετικό βιοτικό επίπεδο, που έχουν πολίτες με υψηλά ημερομίσθια, καταβάλλουν στην αντλία του βενζινάδικου χαμηλότερη τιμή.

Δείτε τον παρακάτω συγκριτικό πίνακα με τις τιμές καυσίμων στην Ευρώπη

Η «κούρσα» της τιμής του «μαύρου χρυσού» έχει «κοστίσει» τουλάχιστον 6-7 λεπτά ανά λίτρο στην τιμή της αμόλυβδης κι άλλα τόσα στην τιμή του πετρελαίου κίνησης.

Η τιμή του πετρελαίου έχει ανατιμηθεί, μέσα σε ένα τρίμηνο, κατά περίπου 8,93%, ενώ μόνο τον τελευταίο μήνα η ανατίμηση υπερβαίνει το 7%. Το γεγονός ότι αυτή η ανατίμηση δεν περνάει εξ ολοκλήρου στην τιμή της αντλίας οφείλεται σε έναν και μόνο λόγο: στην υπερφορολόγηση.

Αποκαλυπτικά είναι και τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα οποία κατατάσσουν την Ελλάδα στην τρίτη θέση, πίσω από την Ολλανδία και την Ιταλία, ως προς την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης, η οποία διαμορφώνεται κατά μέσο όρο στα 1,587 ευρώ/ λίτρο.

Το πώς έχουν κινηθεί οι τιμές των καυσίμων στη λιανική, εν μέσω ταχύτατων αυξήσεων διεθνώς, φαίνεται από τα ακόλουθα επίσημα στοιχεία του «Παρατηρητηρίου Τιμών»:

· 01/01: 1,538 ευρώ η αμόλυβδη και 1,308 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης

· 01/02: 1,553 ευρώ η αμόλυβδη και 1,327 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης

· 01/03: 1,527 ευρώ η αμόλυβδη και 1,308 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης

· 01/04: 1,549 ευρώ η αμόλυβδη και 1,319 το πετρέλαιο κίνησης

· 01/05: 1,58 ευρώ η αμόλυβδη και 1,354 το πετρέλαιο κίνησης

· 09/05: 1,593 ευρώ η αμόλυβδη και 1,367 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης.

Προκύπτει, λοιπόν, ότι η αμόλυβδη ήταν ούτως ή άλλως πολύ ακριβή και πριν ξεκινήσει το «ράλι» στις διεθνείς τιμές. Απλώς με την ανατίμηση δόθηκε και η… χαριστική βολή στα νοικοκυριά, τα οποία εξακολουθούν να περιορίζουν την κατανάλωση καυσίμων.

Σε κάθε περίπτωση, το οικονομικό επιτελείο είναι αυτό που «καίγεται» περισσότερο για την πορεία του πετρελαίου. Και αυτό διότι ο εφετινός προϋπολογισμός συντάχθηκε τον περασμένο Νοέμβριο, με πρόβλεψη για τιμή του πετρελαίου στα 50-52 δολάρια το βαρέλι κατά τη διάρκεια του 2018.

Η απότομη αύξηση της τιμής σε επίπεδα άνω των 70 δολαρίων μπορεί να επηρεάσει και το εμπορικό ισοζύγιο αλλά και τα φορολογικά έσοδα. Προς το παρόν, οι συνέπειες είναι περιορισμένες, καθώς η μεταβολή ήταν απότομη και δεν έχουν φανεί μεγάλες επιπτώσεις είτε στην κατανάλωση είτε και στις εισαγωγές-εξαγωγές.

Ανακοίνωση από τους βενζινοπώλες: Αναγκαία η μείωση των φόρων στα καύσιμα

Με αφορμή το «ράλι» που καταγράφεται στις τιμές των καυσίμων, η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία αναφέρει:

Η διεθνής αναταραχή γύρω από τις πηγές και τους δρόμους ενέργειας δίνουν την ευκαιρία σε κάθε είδους διεθνείς κερδοσκόπους να κερδοσκοπήσουν σε βάρος των κρατών και των καταναλωτών, αυξάνοντας αυθαίρετα τις διεθνείς τιμές καυσίμων. Αυτό γίνεται φανερό από την αρχή του χρόνου, αφού, με αφορμή τις πολεμικές εντάσεις στη Μ. Ανατολή, η τιμή του πετρελαίου αυξήθηκε κατά 10 δολάρια το βαρέλι, χωρίς να φαίνεται πού θα σταματήσει.

Εκτός αυτού, για τη χώρα μας τεράστιο πρόβλημα αποτελεί ότι τα καύσιμα επιβαρύνονται με Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης (ΕΦΚ) και ΦΠΑ από τους υψηλότερους στην Ε.Ε. Χαρακτηριστικό είναι ότι στην αμόλυβδη-95 κατέχουμε, στην Ε.Ε., την 3η υψηλότερη θέση στον ΕΦΚ, με αποτέλεσμα να έχουμε την 4η υψηλότερη τιμή! Λαμβάνοντας, δε, υπ’ όψιν ότι η οικονομία και τα εισοδήματα στη χώρα μας είναι κτυπημένα από την κρίση, τα μέτρα και τα μνημόνια, η διαφορά εισοδημάτων και τιμών καυσίμων είναι πολύ μεγαλύτερη απ’ ό,τι για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές των άλλων χωρών της Ε.Ε.

Η ΟΒΕ, προκειμένου να προληφθεί μια νέα κρίση στην κατανάλωση καυσίμων, αλλά και προκειμένου να επανεκκινήσει η οικονομία, τώρα που βρισκόμαστε προ της εξόδου από τα μνημόνια, και, κυρίως, να προστατευθεί ο πολυτιμότερος τομέας αναθέρμανσης της οικονομικής δραστηριότητας που είναι ο τουρισμός, ζητεί από την κυβέρνηση να ενεργήσει άμεσα και πριν από την έναρξη της έντονης τουριστικής περιόδου να μειώσει δραστικά τους φόρους στα καύσιμα.

Είμαστε πεπεισμένοι ότι μια μείωση των φόρων θα ανταποδοθεί από την άμεση αύξηση της κατανάλωσης, από την έλευση περισσότερων τουριστών αλλά και από την αναθέρμανση των μεταφορών και της παραγωγής που υποφέρουν από την αρχή της κρίσης. Κάθε καθυστέρηση, όμως, θα επιφέρει νέο πλήγμα στην ασθενική οικονομική ανάπτυξη.

Comments

comments

Posts Carousel

Latest Posts

Featured Videos

Categories

Comments

comments