Γιατί συνετρίβη το ελληνικό F16 – Η απόφαση του Αεροδικείου Αθηνών

Γιατί συνετρίβη το ελληνικό F16 – Η απόφαση του Αεροδικείου Αθηνών
Britons are never more comfortable than when talking about the weather.John Smith, Flickr.

Δεν προκύπτουν ενδείξεις ενοχής για τους Έλληνες στρατιωτικούς που υποστήριξαν ή συντήρησαν το ελληνικό F16 που συνετρίβη στην αεροπορική βάση Λος Γιάνος της Ισπανίας, έκρινε το Αεροδικείο Αθηνών.

Όταν στις 26 Ιανουαρίου 2015, το διθέσιο ελληνικό F-16 τροχοδρόμησε στην αεροπορική βάση Λος Γιάνος της Ισπανίας, δεν υπήρξε καμία προειδοποίηση για το τι θα ακολουθούσε. Από την απογείωση μέχρι και την πτώση του μεσολάβησαν μόλις 7,8 δευτερόλεπτα.

Με τη συντριβή σκοτώθηκαν οι δύο Ελληνες χειριστές και εννέα Γάλλοι στρατιωτικοί. Τραυματίστηκαν 33 ένστολοι και καταστράφηκαν μαχητικά αεροσκάφη άλλων χωρών. Ήταν 26 Ιανουαρίου 2015, όταν συνέβη ένα από τα πιο πολύνεκρα δυστυχήματα στην ιστορία των νατοϊκών ασκήσεων εξαιτίας και της ακούσιας μετατόπισης ενός διακόπτη.

Τέσσερα χρόνια μετά, το Αεροδικείο Αθηνών έκρινε ότι ευθύνη για τη συντριβή δεν μπορεί να καταλογιστεί ούτε στους χειριστές του αεροσκάφους – του 36χρονου κυβερνήτη Παναγιώτη Λάσκαρη και του 32χρονου συγκυβερνήτη Αθανάσιου Ζάγκα – καθώς ήταν έμπειροι χειριστές, διέθεταν όλα τα προσόντα για να πετάξουν, ήταν υγιείς και είχαν αναπαυθεί επαρκώς τις δυο προηγούμενες ημέρες.

Σύμφωνα με την απόφαση του Αεροδικείου το αεροσκάφος δεν ήταν ορθά αντισταθμισμένο κατά τη διάρκεια της απογείωσης. «Είχε ακουσίως τεθεί απόκλιση -11 μοιρών δεξιά στο πηδάλιο διεύθυνσης και εσφαλμένη τιμή διατοιχισμού στη δεξιά πτέρυγα» αναφέρεται στη σχετική απόφαση.

Το πόρισμα της νατοϊκής «Επιτροπής Διερεύνησης Συνθηκών Ασφαλείας»

Στο πόρισμα της έρευνας του δυστυχήματος, η νατοϊκή Επιτροπή Διερεύνησης Συνθηκών Ασφαλείας είχε συμπεράνει από το 2015 ότι ο διακόπτης φαίνεται να μετακινήθηκε χωρίς πρόθεση των χειριστών από την τοποθέτηση κάποιου αντικειμένου, πιθανότατα του άκαμπτου ντοσιέ της λίστας ενεργειών (checklists) που πραγματοποιούν πριν την απογείωση.

Στην απόφασή του το Αεροδικείο επισημαίνει, ότι οι δυο μεταλλικές προστατευτικές θήκες σχήματος “Π” και 3 πλαστικά δακτυλίδια στο εσωτερικό του διακόπτη, τον προστατεύουν από ακούσιες κινήσεις ώστε να μην αλλάζει τυχαία ή εύκολα θέση. Δυστυχώς όμως, αυτές οι προδιαγραφές δεν ήταν επαρκείς για να αποτρέψουν τυχαία μετατόπιση.

Σε άλλα μαχητικά αεροσκάφη (F18, F15, Mirage 2000) το σύστημα ασφαλείας δεν επιτρέπει απογείωση με εσφαλμένες ρυθμίσεις και παρέχουν ειδοποίηση στους χειριστές. Η απουσία σχετικού συστήματος στα F16 της Πολεμικής Αεροπορίας, οδήγησε στην έκδοση εκπαιδευτικής οδηγίας στους πιλότους για να προσέχουν αυτή τη ρύθμιση.

Source: kathimerini.gr

Comments

comments

Posts Carousel

Latest Posts

Featured Videos

Categories

Comments

comments