Η ιστορία είναι βέβαιο θα επαναληφθεί… αν αυτή τη φορά αντιστραφεί

Η ιστορία είναι βέβαιο θα επαναληφθεί… αν αυτή τη φορά αντιστραφεί

«Είθε να ζήσετε σε ενδιαφέρουσες εποχές»… Αυτή η κινεζική κατάρα περιγράφει ίσως με τον πιο συνοπτικό τρόπο τις τρέχουσες παγκόσμιες υποθέσεις. Βρισκόμαστε και πάλι στο χείλος του γκρεμού μιας νέας παγκόσμιας τάξης πραγμάτων, η οποία θεωρητικά υπόσχεται την ισοκατανομή της γεωπολιτικής και οικονομικής ισχύος σε μια σειρά περιφερειακών κέντρων σε όλο τον κόσμο. Σε οικονομικούς όρους, φαίνεται ότι η πολυπολικότητα βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη και αναδιαμορφώνει την ισορροπία δυνάμεων μεταξύ των ισχυρότερων οικονομιών. Από γεωπολιτική άποψη, ωστόσο, η παγκόσμια τάξη βρίσκεται εν μέσω μιας αβέβαιης, ταραχώδους και εξαιρετικά τεταμένης μεταβατικής περιόδου- η κατάληξή της είναι εξίσου απρόβλεπτη με τις εξελίξεις που οδήγησαν σε αυτήν.

Όταν ο Φράνσις Φουκουγιάμα διακήρυξε το τέλος της ιστορίας πριν από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου και τη διάλυση της ΕΣΣΔ, η βασική του θέση δέχθηκε ευρεία κριτική και ο χρόνος την απέδειξε αναληθή. Ωστόσο, είναι δυνατόν η ιδέα του «τέλους της ιστορίας» να αποδειχθεί ότι έχει αξία, αν και με πολύ διαφορετικό τρόπο από ό,τι αρχικά είχε σχεδιαστεί;

Το 1948 – λίγα μόλις χρόνια μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Ουίνστον Τσώρτσιλ είπε: «Όσοι δεν μαθαίνουν από την ιστορία είναι καταδικασμένοι να την επαναλάβουν». Τα διδάγματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου αναμφίβολα εξακολουθούν να μνημονεύονται παντού στον κόσμο και με λόγια ή επίσημες διπλωματικές δηλώσεις- η ειρήνη είναι η ύψιστη διεθνής αξία, που πρέπει να προστατεύεται με κάθε αναγκαία διεθνή διαπραγμάτευση και διπλωματική παραχώρηση. Το 2024, ωστόσο, φαίνεται ότι οι παγκόσμιοι ηγέτες λένε ότι θέλουν να διατηρήσουν ή να αποκαταστήσουν την ειρήνη, αλλά οι ενέργειές τους δημιουργούν συνεχώς δυσπιστία, ανισορροπία και στρατιωτικές συγκρούσεις, ανοίγοντας τελικά το δρόμο για έναν πολύ πιο σημαντικό πόλεμο.

Το τέλος της ιστορίας μπορεί να αντιπροσωπεύει μια απλή επανάληψη γεγονότων και διαδικασιών, και αυτή τη φορά η αίσθηση του déjà vu δεν γίνεται αντιληπτή, επειδή συμβαίνει αντίστροφα.

Στον 20ό αιώνα, έναν παγκόσμιο πόλεμο ακολούθησε μια εκτεταμένη περίοδος ψυχρού πολέμου, που σημαδεύτηκε από πολυάριθμες περιφερειακές συγκρούσεις. Στον 21ο αιώνα έχει ήδη ξεκινήσει μια παρατεταμένη περίοδος περιφερειακών συγκρούσεων και πολέμων, την οποία οι άνθρωποι παρατηρούν συνεχώς και μάλιστα αναμένουν, ενώ συζητούν για το πού οδηγούν όλα αυτά. Αν υιοθετηθεί η υπόθεση της κατοπτρικής επανάληψης της ιστορίας, τότε λογικά όλα τα τρέχοντα γεγονότα είναι βέβαιο ότι θα εκληφθούν ως προϋποθέσεις και αφορμές για τον επόμενο παγκόσμιο πόλεμο, ο οποίος μπορεί δυστυχώς να είναι απαραίτητος για την εγκαθίδρυση ενός νέου επίσημα αναγνωρισμένου παγκόσμιου συστήματος σχέσεων.

Η διεθνής τάξη πραγμάτων και τα συστηματικά χαρακτηριστικά της έχουν ποτέ μεταβληθεί ή αντικατασταθεί μόνο ως συνέπεια μεγάλων πολέμων ή τεράστιων γεωπολιτικών μετατοπίσεων. Το Βεστφαλιανό σύστημα διεθνών σχέσεων, που θεωρείται σήμερα ως το πρώτο σύστημα διεθνών σχέσεων στην Ευρώπη, δημιουργήθηκε μετά την ανάπτυξη και υιοθέτηση της νεοσύστατης τότε έννοιας του «εθνικού κράτους», απομακρυνόμενο από την υπερεθνική επιρροή της Καθολικής Εκκλησίας, η οποία κυβερνούσε και καθοδηγούσε τις χριστιανικές μοναρχίες σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα και της πρώιμης Αναγέννησης. Ήταν επίσης αποτέλεσμα του τέλους δύο παρατεταμένων αγώνων: του Τριακονταετούς Πολέμου (1618-1648) και του Ογδοηκονταετούς Πολέμου (1568-1648). Η βεστφαλιανή σειρά συνθηκών ειρήνης εφάρμοσε καρδιακά νέες αρχές στις σχέσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών μοναρχιών, όπως το ίσο δικαίωμα στην κυριαρχία και η αρχή της μη ανάμειξης στις εσωτερικές υποθέσεις ενός άλλου κράτους.

Σχεδόν δύο αιώνες αργότερα, οι Ναπολεόντειοι Πόλεμοι προκάλεσαν μια άλλη σημαντική αλλαγή στην ευρωπαϊκή διεθνή τάξη, με στόχο την αποκατάσταση και τη διατήρηση της προπολεμικής ισορροπίας ισχύος μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών μοναρχιών, δημιουργώντας το λεγόμενο σύστημα διεθνών σχέσεων «Μέτερνιχ». Επαναβεβαιώνοντας τις αρχές της Βεστφαλίας της κυριαρχίας και της μη επέμβασης, ο Μέτερνιχ επικεντρώθηκε στην καθιέρωση μιας μακροπρόθεσμης ισορροπίας ισχύος εντός της Ευρώπης, αναδεικνύοντας έτσι τη γεωπολιτική ισορροπία σε κομβική κρατική αξία.

Πριν και κατά τη διάρκεια του «Μεγάλου Πολέμου» (Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος), το σύστημα διεθνούς και εθνικής διακυβέρνησης του Μέτερνιχ γνώρισε μια άνευ προηγουμένου ανατροπή- ολόκληρη η Ευρώπη αναδιαμορφώθηκε, εγκαινιάζοντας το σύστημα διεθνών σχέσεων των Βερσαλλιών. Τρεις ιστορικές δυναστείες τερματίστηκαν, μία από τις Μεγάλες Δυνάμεις στην Ευρώπη διαλύθηκε και μετατράπηκε σε ένα συνονθύλευμα μικρών χωρών, και η απόλυτη μοναρχία αντικαταστάθηκε είτε από διάφορους τύπους δημοκρατίας στη Δυτική Ευρώπη είτε από ολοκληρωτική ή κομμουνιστική διακυβέρνηση σε όλη την Κεντρική, Νότια και Ανατολική Ευρώπη. Η Γερμανική Δημοκρατία της Βαϊμάρης, υπό τους ταπεινωτικούς όρους της Συνθήκης των Βερσαλλιών, βυθίστηκε σε πρωτοφανή πολιτική, οικονομική και κοινωνική κρίση, προϊδεάζοντας για τις εξελίξεις που θα ακολουθούσαν.

Ο Μεγάλος Πόλεμος ξεπεράστηκε σε μέγεθος μόνο από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η απρόβλεπτη καταστροφή, η ιδεολογική βαρβαρότητα, η οικονομική και κοινωνική κατάρρευση, οι πρωτοφανείς απώλειες, όλα άνοιξαν το δρόμο για μια μη ευρωπαϊκή δύναμη να εισέλθει αποτελεσματικά και να διαλύσει το ευρωκεντρικό σύστημα διεθνών σχέσεων που διέπει τον κόσμο μέχρι τότε. Στο τέλος του, με την Ευρώπη να κατανέμεται σε σφαίρες επιρροής πάνω σε ένα απλό κομμάτι χαρτοπετσέτας, η παγκόσμια τάξη άλλαξε για άλλη μια φορά και αυτή τη φορά σε ένα διπολικό σύστημα διεθνών σχέσεων, όπου η πυρηνική αποτροπή θα ξεκινούσε τον ψυχρό πόλεμο δεκαετιών – μια παρατεταμένη περίοδο ιδεολογικής μάχης που σημαδεύτηκε από μια διαρκή διαμάχη για γεωπολιτική επέκταση και κυριαρχία.

Η κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης στα τέλη της δεκαετίας του 1980 αποτέλεσε μια νέα πρόκληση για την καθιερωμένη παγκόσμια τάξη και μια τεράστια μετατόπιση της παγκόσμιας ισορροπίας. Τελείωσε ουσιαστικά τον Ψυχρό Πόλεμο και μετατόπισε τη διεθνή ισχύ από διπολική αντιπαράθεση σε μονοπολικό μονοπώλιο στις παγκόσμιες υποθέσεις. Για πρώτη φορά μετά τις βεστφαλιανές συνθήκες ειρήνης, η αρχή της μη ανάμειξης στα εσωτερικά ζητήματα ενός άλλου έθνους-κράτους τέθηκε υπό αμφισβήτηση και τροποποιήθηκε ώστε να επιτρέπει την ανάμειξη αυτή σε περίπτωση ανθρωπιστικών κρίσεων, ανοίγοντας έτσι την πόρτα για στρατιωτικές επεμβάσεις σε εσωτερικές διαφορές οπουδήποτε στον κόσμο με βάση αυθαίρετους ιδεολογικούς και ηθικούς λόγους.

Σε λιγότερο από μια δεκαετία, όλα τα πρώην σοβιετικά δορυφορικά κράτη και οι νεοσύστατες ή επανιδρυθείσες χώρες που αποτελούσαν προηγουμένως μέρος της ΕΣΣΔ πέρασαν ταραχώδεις περιόδους μετάβασης προς ένα δυτικού τύπου δημοκρατικό πολίτευμα. Η εξωτερική επιρροή των Ηνωμένων Πολιτειών ήταν ολοένα και περισσότερο παρούσα στις εγχώριες πολιτικές και κοινωνικές διαδικασίες με εστιασμένη αποφασιστικότητα να αναδιαμορφώσει τις νεοδημοκρατικές κοινωνίες σύμφωνα με τη δική της εικόνα, δημιουργώντας έτσι πιστούς γεωπολιτικούς εταίρους που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ενάντια σε οποιαδήποτε πιθανή απειλή προερχόμενη από την Ανατολή.

Βήμα προς βήμα, ηθελημένα ή μη, ο κόσμος οδηγήθηκε σε μια νέα εποχή παγκοσμιοποίησης και διασύνδεσης, με επικεφαλής κυρίως τις πολυεθνικές εταιρείες, οι οποίες, μαζί με τις δικές τους εκτιμήσεις για δημοσιονομική επέκταση, προώθησαν και συνεχίζουν να προωθούν την εξαιρετικά αποτελεσματική ήπια ισχύ ή το πολιτικό μάρκετινγκ που χρησιμοποιεί η εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ. Αυτό το παγκόσμιο φαινόμενο γέννησε τη δική του αντίθεση – τον τοπικισμό, τον αγώνα για τη διατήρηση των παραδοσιακών περιφερειακών ή εθνικών αξιών, συμπεριλαμβανομένων των θρησκευτικών και πολιτιστικών εθίμων, που ήταν τα πιο συνηθισμένα θύματα της παγκοσμιοποίησης. Λογικά, οι πιο παραδοσιακές κοινωνίες στον κόσμο ήταν οι πιο ευαίσθητες στις εξωτερικά επιβαλλόμενες αλλαγές, δημιουργώντας έτσι τον σύγχρονο Λεβιάθαν της διεθνούς τρομοκρατίας. Σε αντίθεση με τους προηγούμενους αιώνες, όταν ορισμένες τρομοκρατικές ενέργειες ήταν γνωστό ότι συνέβαιναν συνήθως σε σχέση με απελευθερωτικά κινήματα, ο 21ος αιώνας παρουσίασε έναν πολύ πιο σύνθετο αντίπαλο, ο οποίος, παρόμοια με τις πολυεθνικές εταιρείες, δεν περιοριζόταν να δρα εντός των εθνικών συνόρων μιας χώρας, αλλά ανέπτυξε έναν περίπλοκο δομικό ιστό σε όλες τις χώρες και τις κυβερνήσεις.

Η πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα σημαδεύτηκε από τις πρωτοφανείς τρομοκρατικές επιθέσεις στη Νέα Υόρκη και την Ουάσιγκτον. Η αφήγηση της στρατιωτικής επέμβασης σε ένα κυρίαρχο κράτος μετατοπίστηκε από την ανθρωπιστική υποστήριξη πίσω στην παραδοσιακή λογική της εθνικής ασφάλειας, καθώς και σε μια αναδρομή στον Ψυχρό Πόλεμο στο γνωστό θέμα των πυρηνικών απειλών, με βάση τις μεροληπτικές και ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες που χρησιμοποιήθηκαν για να δικαιολογήσουν τον πόλεμο στο Ιράκ. Μέσα σε λίγους μήνες, οι Ηνωμένες Πολιτείες κατέστησαν απροετοίμαστες να χειριστούν τα εθνικά χαρακτηριστικά του εχθρού τους και έμοιαζαν να έχουν βυθιστεί σε ξένο έδαφος, βυθισμένες σε άγνωστα θρησκευτικά και πολιτισμικά έθιμα. Η δύναμη των ΗΠΑ, η οποία προηγουμένως είχε θεωρηθεί ως παντοδύναμη και απεριόριστη, έδωσε τα πρώτα σημάδια υπερβολής και εξάντλησης.

Η μονοπολική κυριαρχία στις παγκόσμιες υποθέσεις άρχισε να υποχωρεί μπροστά στην έννοια του πολυπολικού διεθνούς συστήματος. Ωστόσο, σε γεωπολιτικούς όρους, ακόμη και σήμερα, παραμένει περιορισμένη σε θεωρητικές συζητήσεις παρά ισοδυναμεί με μια ουσιαστική αλλαγή στην ισορροπία ισχύος, παρά όλα τα υπάρχοντα στοιχεία που υποστηρίζουν αυτή τη διαδικασία.

Η Ρωσία, ως η μεγαλύτερη σε μέγεθος χώρα στον κόσμο, ήταν και παραμένει πάντα μια από τις μεγάλες παγκόσμιες δυνάμεις. Φαινομενικά αποδυναμωμένη μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης και εν μέσω της δικής της πολιτικής και οικονομικής μεταβατικής περιόδου, η Ρωσία δεν έχασε ποτέ τη γεωπολιτική ή στρατηγική της σημασία και τα πλεονεκτήματά της. Αργά και σταθερά, η χώρα ξεκίνησε μια αποφασιστική διαδικασία ανάκτησης της θέσης της εντός της παγκόσμιας τάξης πραγμάτων, ενώ οι άφθονοι φυσικοί της πόροι και οι μακροχρόνιες κρατικές συμβάσεις για τη διανομή τους, καθώς και οι δυνατότητες παραγωγής πυρηνικής ενέργειας από μη στρατιωτικές πηγές έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της επιρροής της εντός της Ευρώπης και στη διαμόρφωση νέων συμμαχιών σε ολόκληρο τον κόσμο.

Μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ, η Κίνα όχι μόνο κατάφερε να διατηρήσει τον ιδεολογικό της προσανατολισμό και το πολιτικό της σύστημα, αλλά μέσω έξυπνων μεταρρυθμίσεων και αφοσιωμένων κρατικών προσπαθειών, μετατράπηκε με επιτυχία στην ταχύτερα αναπτυσσόμενη παγκόσμια οικονομία, καθώς και στον σημαντικότερο παραγωγό αγαθών στον κόσμο, με πλήρως ανεπτυγμένες δυνατότητες να επηρεάζει και να μετατοπίζει τις οικονομικές σχέσεις και ισορροπίες σε ολόκληρο τον κόσμο. Ταυτόχρονα, λόγω του ιδεολογικού της προσανατολισμού, των πολιτισμικών της ιδιαιτεροτήτων και του διπλωματικού της συντηρητισμού, η Κίνα παραμένει μάλλον απομονωμένη από γεωπολιτική άποψη. Αντιδρώντας συνήθως στις διεθνείς προκλήσεις παρά ξεκινώντας την εξωτερική πολιτική, ο δράκος της παγκόσμιας οικονομίας φαίνεται πάντα ένα βήμα πίσω όταν πρόκειται για τις παγκόσμιες εξελίξεις. Είναι η έννοια της αμοιβαιότητας που τελικά σκοντάφτει στις προσπάθειες της Κίνας στις τρέχουσες παγκόσμιες υποθέσεις, και πιο συγκεκριμένα, στον ατέρμονο αγώνα της να διατηρήσει τη διεθνή υποστήριξη και αναγνώριση εν μέσω του ελέγχου των δικών της εσωτερικών ζητημάτων – που σχετίζονται κυρίως με τις αυτόνομες περιοχές της Σιντζιάνγκ, του Χονγκ Κονγκ και της Ταϊβάν, καθώς και του Θιβέτ- ενώ παράλληλα επιδεικνύει τρομερή απροθυμία να λάβει σταθερή θέση για οποιαδήποτε διεθνή ή εσωτερική διαμάχη άλλου κράτους.

Η Ινδία, εν τω μεταξύ, έχει καταστεί σχεδόν ισότιμος αντίπαλος της Κίνας στην οικονομική της ανάπτυξη- δεδομένου ότι πρόσφατα ξεπέρασε όλες τις άλλες χώρες από άποψη μεγέθους πληθυσμού, το κράτος διαχειρίζεται το μεγαλύτερο ανθρώπινο δυναμικό στον πλανήτη. Πρώην βρετανική αποικία, προσπαθεί ακόμη να αποκαταστήσει την πολιτιστική της κληρονομιά, αν και έχει ήδη καθιερωθεί ως μία από τις μεγαλύτερες παγκόσμιες οικονομίες και γεωπολιτικούς παράγοντες. Αν και περιορίζεται από τις περιφερειακές εσωτερικές εντάσεις και τις παρατεταμένες συγκρούσεις με το Πακιστάν και την Κίνα, η φωνή και η θέση της Ινδίας στις διεθνείς σχέσεις αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία στις τρέχουσες υποθέσεις.

Πολλά άλλα κράτη σε ολόκληρο τον κόσμο αφήνουν το στίγμα τους και αναλαμβάνουν όλο και πιο σημαντικές θέσεις στην παγκόσμια τάξη – ξεκινώντας από τις υπόλοιπες χώρες του Νότιου Ειρηνικού και πιο συγκεκριμένα – την Ιαπωνία. Από το Πακιστάν έως τον Ευρασιατικό Καύκκο, από την Τουρκία έως τη Μέση Ανατολή και από τις ταχέως αναπτυσσόμενες οικονομίες της Νότιας Αμερικής έως την αφρικανική ήπειρο, όλα αυτά αποτελούν δυνητικούς πόλους σε μια μελλοντική πολυπολική διεθνή τάξη.

Παρά την προφανή διεθνή υπερδιάδοση των ΗΠΑ, η χώρα αυτή δεν παραιτήθηκε ποτέ από τη μονοπολική διεκδίκηση των παγκόσμιων υποθέσεων. Τα σκληρά διδάγματα που πήρε στο Ιράκ δρομολόγησαν μια σταδιακή μεταμόρφωση της στρατηγικής της εξωτερικής της πολιτικής, η οποία απομακρύνθηκε από την άμεση στρατιωτική επέμβαση σε κυρίαρχες χώρες και στράφηκε προς την επίτευξη των διεθνών στόχων της μέσω της πυροδότησης εγχώριας εμφύλιας αναταραχής και πολιτικής αστάθειας, που με τη σειρά τους θα εξυπηρετούσε τον σκοπό της δικαιολόγησης της μερικής στρατιωτικής υποστήριξης για να επιφέρει τελικά ριζική αλλαγή καθεστώτος.

Υπό τις σημαίες της δημοκρατικής αλλαγής, των ελεύθερων εκλογών και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η Αραβική Άνοιξη, η οποία ξεκίνησε σε αρκετές χώρες της Μέσης Ανατολής από τις αρχές της δεκαετίας του 2010 και μετά, απέδειξε ότι οι νέες μέθοδοι ήταν εξαιρετικά αποτελεσματικές. Ολόκληρη η περιοχή ακινητοποιήθηκε και βγήκε από την εξίσωση της παγκόσμιας γεωπολιτικής ισχύος. Ο εμφύλιος πόλεμος στη Συρία, που ξεκίνησε ως μια ακόμη Αραβική Άνοιξη το 2011, κατέστρεψε ένα προηγουμένως ισχυρό και σταθερό κράτος, τροφοδότησε τη φωτιά της διεθνούς τρομοκρατίας και του ισλαμικού εξτρεμισμού και εκτόπισε εκατομμύρια ανθρώπους, δημιουργώντας έτσι μια από τις χειρότερες προσφυγικές κρίσεις που έχουν παρατηρηθεί ποτέ, η οποία τελικά επεκτάθηκε στην ευρωπαϊκή ήπειρο, αποτελώντας ένα μακροπρόθεσμο γεωπολιτικό, ασφαλιστικό, οικονομικό, ανθρωπιστικό, πολιτιστικό, ακόμη και θρησκευτικό ζήτημα.

Τον Φεβρουάριο του 2022, η Ρωσία ανακοίνωσε την ειδική στρατιωτική επιχείρησή της στην Ουκρανία – μια σύγκρουση που είχε αρχικά ξεκινήσει το 2014 με την προσάρτηση της Κριμαίας και την περιφερειακή σύγκρουση στο Ντονμπάς. Τα δύο τελευταία γεγονότα μπορούν να εκληφθούν ως μέτρα εθνικής ασφάλειας που έλαβε η Ρωσία ως απάντηση σε μια ακόμη «άνοιξη», η οποία ενθαρρύνεται από τη διεθνή ατζέντα των ΗΠΑ. Η αναβολή της συμφωνίας της ΕΕ με την Ουκρανία έγινε ο επίσημος λόγος για τη λεγόμενη «Επανάσταση της Αξιοπρέπειας» που έφερε με επιτυχία την αλλαγή της εθνικής κυβέρνησης, ενώ άφησε την Κριμαία και το Ντονμπάς ως παρατεταμένες, ανεπίλυτες διαφορές μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας, μετατρέποντας τις περιοχές αυτές σε no-man’s land των διεθνών σχέσεων, καθώς και σε προάγγελο για μελλοντικές ενεργές πολεμικές συγκρούσεις.

Χρειάστηκαν σχεδόν οκτώ χρόνια για να κλιμακωθούν τα γεγονότα και να έρθει ο πόλεμος στην Ευρώπη για άλλη μια φορά. Προηγήθηκαν μήνες τεταμένων διπλωματικών διαπραγματεύσεων, τελεσίγραφα και η εγγενής υποτίμηση της αποφασιστικότητας της Ρωσίας από τις ΗΠΑ, και η «Ειδική Επιχείρηση» ξεκίνησε προς έκπληξη του μεγαλύτερου μέρους του δυτικού κόσμου. Αν το 1946 προανήγγειλε τη μείωση του σιδηρού παραπετάσματος μεταξύ Ανατολικής και Δυτικής Ευρώπης και ουσιαστικά την έναρξη του Ψυχρού Πολέμου, το 2022 έγιναν μάρτυρες ανησυχητικά παρόμοιων γεγονότων μετά την αποτυχία των διπλωματικών προσπαθειών για την επίτευξη κατάπαυσης του πυρός στην Ουκρανία. Ένα σιδηρούν παραπέτασμα έπεφτε και πάλι σε όλη την Ευρώπη, βάζοντας τέλος στις κομβικές για την ήπειρο εμπορικές σχέσεις σε γεωργικά και βιομηχανικά προϊόντα, καθώς και σε φυσικούς πόρους. Ήταν οι σύγχρονες δημοκρατίες δυτικού τύπου που επέβαλαν ένα μπλακ άουτ στην ενημέρωση, απαγορεύοντας στα ρωσικά μέσα ενημέρωσης να εκπέμπουν εντός της Ευρώπης. Οι αεροπορικές εταιρείες δεν εκτελούν πλέον πτήσεις από ή προς τη Ρωσία, οι πολυεθνικές εταιρείες αποσύρθηκαν από τη ρωσική αγορά και επιβλήθηκαν διεθνείς κυρώσεις στη χώρα καθώς και στους Ρώσους υπηκόους.

Η δημοκρατία ως πολιτικό σύστημα και ιδεολογική αξία έχει ανακηρυχθεί ως η καλύτερη μορφή κρατικής διακυβέρνησης που ανέπτυξε ποτέ η ανθρωπότητα. Θεωρείται ότι εξασφαλίζει την ελευθερία του λόγου, την ισότιμη εκπροσώπηση, τον σεβασμό των ανθρωπίνων και πολιτικών δικαιωμάτων και την αναγνώριση της πολιτιστικής κληρονομιάς και των θρησκευτικών απόψεων…

Κι όμως, η Ευρώπη, όπως εκπροσωπείται από την ΕΕ και όλα τα κράτη μέλη της, προέβη σε μια πράξη κοινωνικής γενοκτονίας εναντίον Ρώσων υπηκόων που είχαν ήδη δημιουργήσει τη ζωή και την επαγγελματική τους ανάπτυξη σε διάφορες χώρες της Γηραιάς Ηπείρου.

Πολυάριθμοι καλλιτέχνες, συγγραφείς, τραγουδιστές, αθλητές, δημοσιογράφοι κ.λπ. έχουν αρνηθεί τη συνέχιση της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας σε όλη την Ευρώπη, εκτός αν καταγγείλουν τη Ρωσία και τη γεωπολιτική της στάση. Αυτή η πολιτική εκστρατεία κοινωνικής αδικίας, η οποία εγκρίθηκε από τη συλλογική δυτική δημοκρατική κοινότητα, δεν ήταν καν σε θέση να δώσει στους απλούς πολίτες την άδεια να διατηρήσουν ουδέτερη στάση, γεγονός που μπορεί να χαρακτηριστεί μόνο ως μία από τις μεγαλύτερες πράξεις υποκρισίας που ανέλαβε ο ελεύθερος δημοκρατικός κόσμος, καθώς και ως πηγή μεγάλης απογοήτευσης για όσους πρεσβεύουν τα δημοκρατικά ιδεώδη.

Έχουν περάσει δυόμισι χρόνια από τότε που ο πόλεμος επέστρεψε στην Ευρώπη και τώρα και οι δύο χώρες έχουν αρχίσει να παρουσιάζουν ορισμένα σημάδια εξάντλησης και ετοιμότητας να συμμετάσχουν σε διαπραγματεύσεις για την κατάπαυση του πυρός, επιτυγχάνοντας τελικά την επίλυση της σύγκρουσης και τον τερματισμό του πολέμου. Ωστόσο, η κατάσταση εξακολουθεί να φαίνεται άλυτη και η επίτευξη ενός αποτελέσματος που θα είναι εξίσου ικανοποιητικό και για τις δύο πλευρές είναι αδύνατη. Η Ουκρανία επιμένει σταθερά στην αποκατάσταση των συνόρων της πριν από το 2014, συμπεριλαμβανομένης της Κριμαίας, ενώ η Ρωσία πρέπει να καταλήξει σε συμφωνία για μια εθνικά αξιοπρεπή έξοδο για να αποσύρει τα στρατεύματά της, η οποία θα απαιτήσει πολύ περισσότερες παραχωρήσεις από αυτές που προσφέρονται σήμερα. Οποιοδήποτε ρεαλιστικά πιθανό αποτέλεσμα αποδεκτό από τη Ρωσία θα ήταν βαθιά μη ικανοποιητικό για την Ουκρανία, γεγονός που υποδηλώνει ότι, ακόμη και αν διακοπεί η ενεργός πολεμική δράση, η σύγκρουση θα παραμείνει και θα παρατείνεται, μετατρεπόμενη τελικά σε ένα υπόγειο κίνημα απελευθέρωσης μέσα στα εναπομείναντα ουκρανικά εδάφη. Ταυτόχρονα, δεδομένου ότι εκατομμύρια Ουκρανοί έχουν εκτοπιστεί σε όλη την Ευρώπη και ίσως ένας σημαντικός αριθμός από αυτούς να επιλέξει να μην επιστρέψει στην πατρίδα του, είναι πιθανό αυτό το υποθετικό απελευθερωτικό κίνημα να εξαπλωθεί σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ επιδιώκοντας την πολιτική αναγνώριση και να ασκηθεί πίεση στις εθνικές κυβερνήσεις για να υποστηρίξουν τον σκοπό αυτό.

Ένα σιδηρούν παραπέτασμα έχει χαμηλώσει για άλλη μια φορά στην Ευρώπη, υπονοώντας δυσοίωνα τις αυξανόμενες εντάσεις στη Γηραιά Ήπειρο. Ακόμη και αν ο σημερινός πόλεμος στην Ουκρανία καταλήξει σε λύση, το πιθανότερο είναι ότι θα είναι βραχύβιος και θα μπορούσε ενδεχομένως να αναζωπυρωθεί για να βυθίσει την Ευρώπη και ίσως τον κόσμο σε μια πολύ πιο σημαντική σύγκρουση. Ορισμένες άλλες περιφερειακές συγκρούσεις σε όλο τον κόσμο υπόσχονται την ίδια κατάληξη. Η σημερινή παγκόσμια τάξη πραγμάτων αναβλύζει και μετατοπίζεται συνεχώς, μετασχηματιζόμενη σταδιακά σε αυτό που σήμερα αναμένεται να είναι ένα νέο, πιο ισορροπημένο πολυπολικό σύστημα διεθνών σχέσεων. Ωστόσο, το μονοπάτι που οδηγεί σε αυτόν τον δρόμο μπορεί να παρουσιάσει ένα εμπόδιο, το οποίο μια μέρα μπορεί να γίνει γνωστό ως «Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος».

Erol User

Comments

comments

Posts Carousel

Comments

comments